Salgs- og leveringsbetingelser

1. Generelt

For alle ordrer og aftaler om leverancer fra Tilgaard Glas gælder disse salgs- og
leveringsbetingelser suppleret af den til enhver tid gældende køberetlige lovgivning, i det omfang
disse regler ikke er fraveget i Tilgaard Glas’ ordrebekræftelse eller i disse salgs- og
leveringsbetingelser.

For alle aftaler om leverancer gælder Tilgaard Glas’ ordrebekræftelse, nærværende salgs- og
leveringsbetingelser og den køberetlige lovgivning i denne rækkefølge.
Kundens ordre, salgs- og leveringsbetingelser eller andre dokumenter fra kunden er ikke en del
af aftalen, uanset om disse er fremsendt til Tilgaard Glas. Skal sådanne dokumenter mv. være
en del af aftalen, skal dette på forhånd være udtrykkeligt og skriftligt aftalt med Tilgaard Glas.
Tilbud, forslag, tegninger, skitser og andet materiale udleveret af Tilgaard Glas, er Tilgaard Glas’
ejendom. Materialet må ikke mangfoldiggøres og må kun anvendes til udførelse i forbindelse
med Tilgaard Glas’ leverancer. Det påhviler kunden at indhente myndighedernes godkendelse i
de enkelte projekter, og Tilgaard Glas har intet ansvar i denne forbindelse.

2. Indgåelse af aftaler

Tilbud fra Tilgaard Glas er bindende i 30 dage, medmindre andet fremgår af tilbuddet. Et tilbud
er først accepteret, når kunden eller Tilgaard Glas skriftligt har accepteret dette.
Hvis Tilgaard Glas har udstedet en ordrebekræftelse, er kunden forpligtet til nøje at kontrollere
ordrebekræftelsen. Måtte der være fejl i ordrebekræftelsen, skal kunden straks, og senest 3
hverdage efter modtagelsen af tilbuddet, fremsætte indsigelse. Tilgaard Glas bærer således intet
ansvar for evt. fejl i ordrebekræftelsen, herunder for så vidt angår produktangivelser, typer,
mål, farver eller i øvrigt.
Tilgaard Glas bærer intet ansvar for, at produkter kan anvendes som forudsat af kunden eller i
øvrigt har bestemte egenskaber, kvaliteter eller anvendelighed, medmindre dette udtrykkeligt
fremgår af disse salgs- og leveringsbetingelser, eller Tilgaard Glas udtrykkeligt skriftligt har
indestået herfor.

Tilgaard Glas afgiver tilbud baseret på følgende forudsætninger:

  • at der er normal, fri adgangsvej til monteringsstedet for det, der skal monteres,
  • at der er fri adgang til montering,
  • at der er ryddeligt og rent på monteringsstedet,
  • at alle tekniske installationer, der blokerer for montering, er afinstalleret og ryddet af vejen
    inden montering, f.eks. emhætter, komfurer, vandhaner og vaske- og opvaskemaskiner og
    lignende,
  • at alt udstyr og alle effekter er ryddet af vejen, f.eks. køkkenmaskiner, potteplanter,
    vægdekorationer og lign.,
  • at fodlister, sokkelfliser og lignende er afmonteret, så der er fri adgang til hele
    badeværelsesvæggen, og
  • at de specifikationer, der var til stede ved tilbudsafgivelse og opmåling er de samme ved
    montering.

Såfremt det viser sig, at der under monteringen opstår tekniske problemer, som hverken kunden
eller Tilgaard Glas kunne være vidende om inden påbegyndt montering, f.eks. tilstanden på
elektriske installationer i vægge og lofter, samt VVS-installationer, fralægger Tilgaard Glas sig
ansvaret for løsningen på disse.

Bestilling af produkter og ydelser kan ske på telefon 31 62 94 36, e-mail info@tilgaardglas.dk
eller via kontaktformular på Tilgaard Glas hjemmeside www.tilgaardglas.dk. Bestilling kan kun
foretages af myndige personer.

Kunden har ikke returret eller fortrydelsesret, medmindre dette udtrykkeligt er aftalt skriftligt
med Tilgaard Glas.

3. Leveringsbetingelser og leveringstid

Er der aftalt levering, leveres der til kundens bopæl (for privatkunder/forbrugere) eller kundens
forretningssted (for erhvervskunder), men for kundens risiko. Transportforsikring tegnes kun på
kundens opfordring og for kundens regning.
Leveringstiden fremgår af Tilgaard Glas’ ordrebekræftelse. Leveringstider er omtrentlige og ikke
bindende for Tilgaard Glas, medmindre dette udtrykkeligt er aftalt skriftligt. Levering inden for
1 uge fra den i ordrebekræftelsen udtrykkeligt anførte leveringstid betragtes altid som rettidig
levering.
Tilgaard Glas forbeholder sig retten til at foretage delleverancer.

4. Priser, betaling og sikkerhed

Prisen gælder for de i ordrebekræftelsen anførte produkter, og Tilgaard Glas forbeholder sig
retten til at fakturere kunden for enhver leverance eller anden leveret ydelse, som ikke
udtrykkeligt fremgår af ordrebekræftelsen. Der henvises til Tilgaard Glas’ til enhver tid gældende
prisliste.

Alle priser til private kunder/forbrugere er opgivet inkl. moms. Alle priser til erhvervskunder er
opgivet ekskl. moms. Levering og montering er ikke inkluderet i prisen, medmindre det
udtrykkeligt fremgår af tilbuddet.

Såfremt prisen for den tilbudte eller aftalte vare ændres som følge af ændringer i indkøbspriser,
valutakurser, fragt, told, skatter, afgifter og lignende, er Tilgaard Glas berettiget til at ændre de
over for kunden tilbudte og/eller aftalte priser i overensstemmelse med disse prisstigninger.
Købesummen forfalder til betaling som anført på Tilgaard Glas’ faktura. Ved dellevering af en
samlet ordre faktureres delleverancerne særskilt, idet forfaldsdagen er det tidspunkt, hvor
delleverancen finder sted. Hvis kunden ikke kan modtage leverancen på aftalt
leveringstidspunkt, forfalder betaling, som om levering havde fundet sted. Eventuelle
oplagringsomkostninger faktureres til lavest mulig pris og sker for kundens risiko.

Kunden er ikke berettiget til at tilbageholde nogen del af købesummen for eventuelle
garantiforpligtelser eller som følge af forsinkelser i leveringen, der skyldes forhold uden for
Tilgaard Glas’ kontrol. Ved en berettiget reklamation fra kundens side, kan kunden alene
tilbageholde en andel af købesummen svarende til reklamationens omfang.
Overskrides en betalingstermin, beregnes morarente fra forfaldsdagen med 2 % pr. påbegyndt
måned for erhvervskunder, og med den i renteloven anførte rentesats for
privatkunder/forbrugere.

Ved udstedelse af rykkere pålægges gebyr på 100 kr. pr. stk. i medfør af renteloven. Ved
overgang til inkasso pålægges gebyr på 100 kr. i medfør af renteloven.
Ved en erhvervskundes misligholdelse med betaling af faktura pålægges straks et gebyr
(kompensationsbeløb) på 310 kr. i medfør af renteloven.

5. Forsinkelse

I tilfælde af overskridelse af en skriftligt aftalt leveringstid med mere end 10 arbejdsdage, er
kunden, hvis forsinkelsen er til væsentlig ulempe for kunden, berettiget til skriftligt over for
Tilgaard Glas at kræve levering og fastsætte en ny frist for levering. Fristen må ikke være kortere
end 5 arbejdsdage og skal være rimelig under hensyn til den allerede indtrufne forsinkelse.
Foretager Tilgaard Glas ikke herefter rimelig foranstaltninger til at sikre levering inden for den
fastsatte frist, er kunden berettiget til at hæve aftalen vedrørende. den forsinkede levering.

6. Mangler

Tilgaard Glas’ ansvar for mangler som følge af design-, konstruktions-, fabrikations- eller
materialefejl ophører 2 år efter, at levering har fundet sted.
Ved levering påhviler det kunden straks at foretage en grundig og omhyggelig undersøgelse af
det leverede.
Ved transportskader skal reklamation afgives straks efter, at levering har fundet sted og dette
skal ske både over for chauffør og ved henvendelse til Tilgaard Glas.
Reklamation for øvrige fejl og mangler skal ske straks og skriftligt ved kundens modtagelse af
leverancen og under ingen omstændigheder senere end 3 dage efter levering, og inden
påbegyndt håndtering eller evt. bearbejdning af varen, idet kunden i modsat fald mister retten
til at gøre mangelkrav gældende.
Tilgaard Glas hæfter ikke for mangler, som er forårsaget af kunden, ved fejlagtig montage, ved
manglende eller utilstrækkelig vedligeholdelse, under transport, ved fejlagtig opbevaring eller
håndtering af leverancen, ved kundens forarbejdning eller montering af leverancen eller ved
påvirkning af vejrforhold, sollys eller fugt.

Tilgaard Glas påtager sig ikke ansvar for kosmetiske forhold, herunder misfarvninger,
farveændring og falmning, uundgåelig og/eller forventelig ældning af produktets ydeevne og
naturligt forekommende variationer i de anvendte materialer.

I tilfælde af berettiget reklamation inden for reklamationsperioden er Tilgaard Glas’ ansvar
begrænset til levering af nyt tilsvarende produkt uden beregning. Tilgaard Glas er dog berettiget
til i stedet at udbedre mangler, hvis Tilgaard Glas vurderer, at udbedring kan ske på forsvarlig
vis. Tilgaard Glas dækker ikke omkostninger ved afmontering af det gamle produkt,
forarbejdning af et nyt produkt, montering af et nyt produkt eller lignende omkostninger.
Tilgaard Glas yder i øvrigt ikke erstatning eller kompensation.

Kunden kan alene påberåbe sig rettigheder, som udtrykkeligt fremgår af nærværende salgs- og
leveringsbetingelser, men kan ikke i øvrigt gøre rettigheder gældende mod Tilgaard Glas i
anledning af mangler ved Tilgaard Glas’ produkt, medmindre dette følger af ufravigelig
lovgivning, herunder forbrugerbeskyttelsen i købelovgivningen.

Foranstående begrænsninger i Tilgaard Glas´s erstatningsansvar for mangler finder ikke
anvendelse, hvis kundens tab i så henseende er opstået som følge af Tilgaard Glas’ forsætlige
eller groft uagtsomme forhold.

7. Produktansvar

For produktansvar er Tilgaard Glas ansvarlig i overensstemmelse med dansk rets bestemmelser
om produktansvar. Kunden skal straks underrette Tilgaard Glas, hvis tredjemand gør
produktansvar gældende over for kunden. I det omfang intet andet følger af ufravigelige regler,
er Tilgaard Glas ikke ansvarlig for driftstab, avancetab eller andre indirekte tab. Bliver Tilgaard
Glas sagsøgt af tredjemand i anledning af produktansvar, accepterer kunden at kunne blive
adciteret eller medsagsøgt ved den domstol eller voldgiftsret som behandler sagen. Tilgaard
Glas’ produktansvar er begrænset til 250.000 kr.

8. Generelle ansvarsbegrænsninger

Tilgaard Glas kan ikke gøres ansvarlig for driftstab, avancetab eller andet indirekte tab. Tilgaard
Glas’ ansvar direkte tab er begrænset til 50.000 kr.
Tilgaard Glas kan i ingen tilfælde drages til ansvar for tab som følge af mangler, forsinkelser
eller andre skader, som skyldes forhold, som Tilgaard Glas er uden indflydelse på, f.eks. krig,
terror, hærværk, ildsvåde, blokader, importrestriktioner, eksportrestriktioner, politiske
uroligheder, strejke, lockout, mangel på arbejdskraft eller vareleverancer, usædvanlige
naturbegivenheder eller lignende.
Beregninger og anden rådgivning ydet af Tilgaard Glas er alene vejledende og kan ikke erstatte
sædvanlig byggeteknisk rådgivning.

9. Ejendomsforbehold

Det leverede forbliver Tilgaard Glas’ ejendom, indtil købesummen inkl. renter er betalt fuldt ud.
Tilgaard Glas er således i tilfælde af kundens misligholdelse berettiget til at begære sig indsat i
besiddelsen af leverancen. Standser kunden sine betalinger, kommer kunden under
konkursbehandling eller rekonstruktionsbehandling el. lign. eller erklæres insolvent, er Tilgaard
Glas ligeledes berettiget til at fordre leverancen udleveret til sig.

10. Tvister og lovvalg

Tvister afgøres efter dansk ret og værneting er aftalt til Københavns Byret i 1. instans.

Kontaktoplysninger:

Tilgaard Glas ApS
Claus Tilgaard

CVR: 38121766

Catherine Boothsvej 89
2650 Hvidovre

Telefon 31 62 94 36
info@tilgaardglas.dk
www.tilgaardglas.dk